Advertisement :- Villa De Porto ~ A Private Gateaway in Langkawi

Wednesday, January 6, 2010

Kompleks Kraf Langkawi Sasar Jualan RM1.5 Juta

LANGKAWI, 1 Jan (Bernama) -- Kompleks Kraf Langkawi mensasarkan jualan pelbagai barangan kraf meningkat kepada RM1.5 juta sepanjang 2010.Pengarah kompleks, Norizan Lob berkata sasaran itu adalah berasaskan kepada peningkatan kedatangan pelancong memandangkan jualan sepanjang 2009 mencecah sehingga RM1.4 juta dengan kehadiran 102,139 pengunjung, termasuk pelancong tempatan dan asing.

"Tahun lepas kita sasarkan jualan RM1.2 juta tapi meningkat kepada RM1.4 juta, ini satu kejayaan membanggakan," katanya di sini pada Jumaat.Batik merupakan antara barangan kraf yang mencatat jualan tertinggi, diikuti dengan barangan kraf lain seperti mengkuang, buluh, seramik, kristal dan tembaga.Pelbagai program promosi dan jualan kraf diadakan sepanjang tahun dan pihaknya akan mempergiatkan aktiviti seperti program demontrasi dan promosi kraf di hotel-hotel bagi menarik ramai pelancong asing berkunjung ke kompleks itu tahun ini, katanya.-- BERNAMA

Anaklangkawi :-
Amat kurang org langkawi yg menceburi bidang kraftangan di Langkawi. Kbykan peniaga mengambil jalan mudah dengan membeli kraftangan & hasil daripada Thailand. Ini mengurangkan peluang kepada anak langkawi kita sendiri malahan menyebabkn hilangnya identiti kraftangan langkawi.

Tak yah pegi jauh. Kalau kita pi padang matsirat.. Kebanyakan kraftangan adalah diimport dr negeri seberang. Cuma nama ja berubah..

Mungkin Kraftangan langkawi perlu lebih serius dalam menggalakkan org2 langkawi menceburi bidang kraftangan di langkawi.

Target market ada tapi kemahiran mungkin perlu dipertingkatkan dikalangan org langkawi.

No comments: