Advertisement :- Villa De Porto ~ A Private Gateaway in Langkawi

Monday, May 9, 2011

PDRM Tempatkan Anggota Marin Di Pulau Payar Elak Berlaku Pencerobohan

ANGKAWI, 5 Mei (Bernama) -- Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan menempatkan anggota Pasukan Gerakan Merin (PGM) untuk melakukan rondaan 24 jam di Taman Laut Palau Payar di sini bagi menghalang nelayan tempatan menceroboh ke kawasan itu.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Syed Ismail Syed Azizan berkata ia sejajar dengan tugasan PGM yang bertanggungjawab atas keselamatan pulau-pulau yang ada di negara ini selain dapat menjalinkan kerjasama dengan organisasi yang berkaitan dengan kehidupan laut.

"Kita telah bersetuju untuk menempatkan sebuah bot yang akan melakukan rondaan di sekitar kawasan yang diwartakan sebagai taman laut Pulau Payar seluas 188.7 kilometer persegi yang meliputi Pulau Payar, Pulau Kaca, Pulau Lembu dan Pulau Segantang bagi membantu Jabatan Taman Laut (JTL) untuk mengekang pencerobohan di kawasan itu.

"Saya telah mengarahkan PGM Zon Utara untuk melakukan persiapan terperinci bagi membolehkan mereka menjalankan rondaan secepat mungkin," katanya kepada pemberita selepas merasmikan program pembersihan dasar laut Taman Laut Pulau Payar sempena hari Polis ke 201.

-- BERNAMA

AL :-
Kepada PDRM? Bukan sepatutnya APMM?  

No comments: