Advertisement :- Villa De Porto ~ A Private Gateaway in Langkawi

Tuesday, September 28, 2010

Nelayan kecewa elaun lambat

GUAR CEMPEDAK – Sekumpulan nelayan yang menerima elaun RM200 baru-baru ini, kecewa kerana pembayaran dibuat lewat daripada tarikh sepatutnya.

Seorang penerima, Mohd Nasir Yusuf berkata, wang elaun itu sepatutnya diserahkan oleh Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) pada awal September, namun tertangguh sehingga sebulan.

“Media elektronik melaporkan pemberian wang elaun sara hidup akan diagihkan pada 8 September untuk semenanjung Malaysia dan 6 September untuk penerima di Sabah dan Sarawak.

“Sepatutnya wang tersebut diberikan pada tarikh yang diumumkan kenapa ditangguhkan sehingga hampir sebulan,” katanya.

Menurutnya, pendapatan nelayan merosot selama empat bulan dan keperitan lebih terasa ketika sambutan Aidilfitri lalu.

“Kebanyakan nelayan memerlukan duit yang lebih untuk persediaan hari raya, tapi kelewatan menyebabkan ada antara nelayan yang tidak mampu membelikan baju raya untuk anak-anak mereka.

“Lebih menyedihkan, ada yang tidak mampu membayar fitrah kerana kesempitan wang,” katanya.

Pengarah LKIM Kedah, Mohd Noor Had berkata, tujuan mereka menangguhkan tarikh pembayaran adalah kerana ingin menyerahkan wang ketika diadakan aktiviti yang bermanfaat seperti ceramah dan motivasi.

“Kalau kita terus masukkan duit ke dalam akaun, mereka mungkin tidak tahu dari mana duit itu datang. Sebab itu kami serahkan duit bersekali dengan penganjuran untuk kebaikan mereka,” katanya.

Sinar Harian

AL :
Itulah.. lain kali kalau nak bagi elaun lambat bagitau la nelayan.. jgnla biarkan depa tertanya2.. dah keluaq paper baru nak kalut..

No comments: