Advertisement :- Villa De Porto ~ A Private Gateaway in Langkawi

Monday, February 8, 2010

Air Terjun Telaga Tujuh terbiar

Keadaan bumbung yg rosak.



LANGKAWI: Penduduk tempatan dan Kemudahan uzur jejas imej kawasan tumpuan pelancong pelancong meminta kerajaan dan pihak berkuasa tempatan (PBT) membaiki segera kemudahan asas di kawasan Air Terjun Telaga Tujuh. Ramai berpendapat, kemudahan awam, termasuk dua tandas dan tiga pondok rehat di kawasan itu perlu dibaiki segera kerana sudah uzur dan sebahagian lantainya reput hingga menyulitkan orang ramai menggunakannya.
Tinjauan Berita Harian mendapati, tandas awam berhampiran telaga pertama ditutup dipercayai akibat ketiadaan air, manakala sebuah pondok rehat dalam keadaan tidak terurus dan membahayakan orang ramai. Pelancong dari Kulim, Abdul Rahim Mahmad, 59, berkata seluruh kawasan perkelahan itu sebenarnya masih memerlukan beberapa pembangunan bagi melengkapkan kemudahan asas sedia ada. “Walaupun kerosakan berpunca sikap pengguna, pihak berkaitan perlu memantau kemudahan asas yang disediakan setiap bulan, bukannya menyerahkan 100 peratus tanggungjawab kepada kontraktor pembersihan.
“Lantai pondok yang sudah reput dan atap terkopak perlu diperbaiki segera kerana ia hanya menambahkan lagi kecacatan kawasan perkelahan yang menjadi tumpuan ramai ini,” katanya. Beliau yang juga pesara kerajaan berkata, pihak bertanggungjawab perlu turun padang dan tidak hanya selesa duduk di bilik berhawa dingin bagi memastikan keperluan rakyat diutamakan. Pengunjung tempatan, Ismail Awang Kechik, 51, berkata tindakan menutup tandas di tempat tumpuan awam seperti yang berlaku di kawasan itu tidak seharusnya berlaku kerana ia akan menyusahkan pengunjung. “Pada musim cuti sekolah kawasan air terjun ini dikunjungi lebih 1,000 orang sehari untuk mandi-manda. Bayangkan bagaimana pengguna mahu menukar pakaian dan membuang air kecil kerana tandas yang ada ditutup.

“Pelancong asing ada menegur mengapa tiada pihak tampil membaiki semula tandas dan pondok rehat yang rosak. Malah cukup menyedihkan apabila najis manusia turut ditemui dalam surau di sini. “Sebagai warga tempatan, saya malu dengan keadaan ini dan berharap PBT melakukan sesuatu mengatasi masalah yang berlarutan agak lama ini,” katanya. Sementara itu, Menteri Pelancongan, Datuk Seri Dr Ng Yen Yen dalam lawatannya meninjau produk pelancongan di pulau ini, baru-baru ini, turut kecewa dengan kemudahan asas yang tidak terurus di kawasan itu. “Selepas meninjau sekitar gerai dan tempat letak kereta, saya mahu melawat bagaimana keadaan air terjun. Bagaimanapun, saya dimaklumkan beberapa kekurangan dan kerosakan membabitkan kemudahan awam di sana.

“Berikutan itu, saya tidak jadi naik, sebab kalau naik ke sana nanti berjumpa banyak masalah saya akan sedih,” katanya sambil meminta pihak berkaitan memberi perhatian serius terhadap isu kebersihan membabitkan produk pelancongan.
Anaklangkawi :-
Bukan telaga tujuh ja. Tapi ada 2 3 tempat yg perlu diberi perhatian. Yg penting maintainance..

2 comments:

Nora Isma Fuad said...

itulah yang disedihkan.. kemudahan awam tidak dijaga.. ditambah pula dengan masalah vandalisme.. aduh!!!

anaklangkawi said...

itula.. kita kadang2 kena jadi mcm org singapura.. sikap tak apa bila tgk org buat vandalisme tak boleh dah..
kena tequq.. @ kena report pada yg berwajib