Advertisement :- Villa De Porto ~ A Private Gateaway in Langkawi

Monday, April 26, 2010

Persandingan Wan Aishah meriah ~ Waris Mahsuri.

PHUKET 24 April – Perarakan persandingan Wan Aishah Wan Nawawi dan suami, Alee Tongyun hari ini berlangsung dalam suasana meriah diiringi hampir 70 orang termasuk 30 petugas Kota Mahsuri yang dibawa khas dari Pulau Langkawi.
Bermula dari rumah Wan Aishah, pasangan pengantin dan rombongan berjalan sejauh 500 meter ke pekarangan Masjid Kampung Tambon Kemala di mana majlis perkahwinan Wan Aishah dilangsungkan, didahului dengan pembawa bunga manggar dan bunga emas serta iringan muzik tradisional Gendang Pribumi Kota Mahsuri, Pulau Langkawi.
Anggun berkebaya pendek moden bertatah batu swaroswky merah jambu dan bertudung senada warna dan corak, Wan Aishah kelihatan manis diapit suaminya Alee Tongyun yang berpakaian serba putih.

Penduduk kampung berdiri di kiri kanan jalan menghala ke masjid untuk melihat wajah pasangan pengantin yang diibaratkan seperti ‘pinang dibelah dua’.
Pasangan pengantin kemudian dibawa melalui sebuah pintu gerbang yang dibuat daripada buluh dan dihias dengan bunga hidup sebelum dibawa ke pentas khas untuk upacara bergambar bersama kenalan dan sanak saudara.
Tetamu, rakan-rakan dan keluarga mengambil kesempatan ini untuk bersalam dan memberi sumbangan kepada pasangan pengantin. Tiada ada upacara merenjis seperti dalam masyarakat Melayu Malaysia.

Hampir 700 tetamu jemputan mula sampai sejak pukul 9 pagi untuk meraikan majlis perkahwinan Wan Aishah dan menjamu selera dengan masakan tradisi masyarakat Melayu Phuket.
Seperti dalam masyarakat Melayu, penduduk Kampung Tambon Kemala masih mengekalkan istiadat Melayu dengan menggunakan tenaga penanggah untuk menghidangkan makanan dan minuman kepada tetamu.
Sepanjang majlis berlangsung, tetamu disajikan dengan persembahan hiburan dan nyanyian oleh Kumpulan Muzik Seni Kota Mahsuri yang didatangkan khas dari Pulau Langkawi diketuai Ismail Hanapiah atau lebih dikenali sebagai Cikgu Mail.

Menurut Ismail, kedatangan rombongan Kota Mahsuri adalah bagi meraikan majlis perkahwinan Wan Aishah yang mempunyai kaitan dengan sejarah legenda Pulau Langkawi.
“Saya sebagai orang yang bertanggungjawab menjaga Kota Mahsuri di Langkawi terpanggil untuk ikut sama memeriahkan perkahwinan cicit Mahsuri itu dengan mengadakannya mengikut adat istiadat Melayu kita. Bunga manggar, bunga telur dan muzik tradisi yang kami bawa adalah pelengkap kepada sambutan majlis perkahwinan ini.

“Saya berharap persembahan kami dapat menggembirakan masyarakat Melayu di Phuket khasnya di Kampung Tambon Kemala ini,” katanya.
Terdahulu kedatangan pengantin lelaki Alee Tongyun disambut meriah oleh tuan rumah dan keluarga pihak pengantin perempuan.
Diiringi seorang budak lelaki berusia lingkungan enam tahun yang lengkap berpakaian seperti pengantin, Alee ditahan sebanyak tiga kali di pintu masuk sebelum dilepaskan setelah membayar ‘wang tol’. Di tangga rumah ke tingkat atas di mana pengantin perempuan menunggu, dua budak perempuan memegang tali pinggang emas menghalang laluan pengantin lelaki.

Bagaimanapun setelah dihulurkan wang tol, pengantin lelaki dibenarkan naik bertemu pengantin perempuan. Upacara membaca doa dilakukan di bilik pengantin perempuan oleh ibu saudara Wan Aishah.

Wan Aishah Wan Nawawi, 25, dinikahkan oleh datuknya Karim Dumluck dengan Alee, 27, malam Jumaat lalu di kediaman ibu bapa Wan Aishah.
Pada majlis hari ini, Wan Aishah menerima 11 hantaran berupa pakaian, makanan, manisan, barang kemas dan sejumlah wang tunai. – Mingguan

Anaklangkawi :-
Akhirnya waris kepada mahsuri kawin jugak. Maka gigit jarilah jejaka di Langkawi hahah..

No comments: