Advertisement :- Villa De Porto ~ A Private Gateaway in Langkawi

Saturday, November 14, 2009

Program pemutihan bakal dilaksanakan ~ PAS Langkawi

KUAH - Kisah ibu tunggal Che Narimah Mohd Kamil, 59, yang dipaparkan akhbar Sinar Harian siaran 11 November (Rabu) mendapat reaksi daripada Yang Dipertua Pas, Zubir Ahmad. Zubir berkata, masalah Che Narimah akan diselesaikan segera dengan membuka semula fail permohonan ibu tunggal berkenaan. Menurutnya, masalah lain yang dibangkitkan apabila status perumahan awam yang pada hakikatnya tidak boleh disewakan.

“Perumahan awam sepatutnya tidak boleh disewakan, kerana kerajaan memberikan rumah tersebut kepada keluarga yang tidak berkemampuan. “Dalam perkara Che Narimah ini, rumah yang didiami adalah disewa daripada pihak tertentu sehingga sewa bulanan memberi beban kepadanya,” katanya ketika ditemui di Kuah. Zubir berkata, masalah itu ditujukan kepada Pengerusi Perumahan dan langkah seterusnya satu program pemutihan akan dilaksanakan. Menurutnya, program itu bertujuan mengenal pasti perumahan awam yang disewakan kepada pihak ketiga yang kian berleluasa di Langkawi.

“Mengikut maklum balas daripada Bahagian :Perumahan di Alor Setar, terdapat ramai permohonan untuk mendapatkan rumah rakyat,” katanya. Zubir berharap penduduk Langkawi tidak sewenang-wenangnya memohon perumahan awam jika berkemampuan kerana masih ramai lagi keluarga yang memerlukan.

Nasib Che Narimah umpama 'menanti kucing bertanduk' apabila permohonan untuk mendapatkan perumahan awam gagal diperoleh. Kehidupan bergelar ibu tunggal bertambah perit apabila dia mengalami masalah diabetes, darah tinggi dan lemah jantung. Che Narimah yang terpaksa bekerja bagi menampung keperluan keluarga dan membayar sewa malah sering diserang penyakit jantung gara-gara terlalu letih dan dibelenggu masalah kewangan.

Sinar Harian

Anaklangkawi :-
Cek sokong kenyataan PAS Langkawi. Kalau dah perumahan awam maka tak sepatutnya disewa kembali kepada sapa2pun. Itu maksudnya tuan punya rumah berkemampuan sampai boleh pula dok tempat lain & sewa pulak kat org lain.

Mmg elok PAS buat pemutihan. Salah tetap salah.

3 comments:

Orang Tanjung said...

Aci lawan, tuan punya perumahan awam yg dok bagi sewa kat org lain mesti dari golongan "mereka dan kroni mereka".

Dikatakan dulu sesiapa yg nak memohon mesti menyertakan resit pembayaran yuran keahlian UMNO...

Kwang kwangg kwanggg!!!...

anaklangkawi said...

Huih tak baik tuduh.. OT kalo ada bukti bagitauila .. bolehla kita war war kan..

Orang Tanjung said...

Akan aku usahakan tapi setakar war war ajer, mcm anjing salah gunung raya jer laaaaaaaa