Advertisement :- Villa De Porto ~ A Private Gateaway in Langkawi

Monday, April 12, 2010

Langkah penjimatan jejas industri hotel Langkawi

Pengusaha hotel dan chalet di Pulau Langkawi merayu pihak kerajaan mengkaji semula had penggunaan hotel dan chalet untuk seminar, kursus dan mesyuarat di Pulau Langkawi. Perkara itu disuarakan pengusaha dan pemilik hotel, peniaga bebas cukai dan pemilik syarikat pengangkutan awam selepas mengumpul 46 tandatangan berhubung masalah itu. Sekiranya perkara itu berlanjutan, sektor perhotelan di pulau bebas cukai ini bakal berdepan dengan risiko kemerosotan perniagaan atau mungkin ditutup. Selain itu, lebih 10,000 pekerja hotel juga akan diberhentikan sekali gus merencatkan sumber ekonomi pulau ini. Jawatankuasa bertindak ditubuhkan bagi membuat rayuan terhadapan pekeliling yang dikeluarkan kerajaan.

Pengerusinya yang juga Pengurus Besar Hotel Langkawi Seaview, Ooi Cheng Ping berkata, sejak surat pekeliling itu dikeluarkan kebanyakan hotel bertaraf tiga bintang ke bawah mengalami kemerosotan pendapatan sehingga 50 peratus berbanding tahun sebelumnya. Cheng Ping berkata, hotel empat bintang ke bawah ini, menawarkan harga patut dan bersesuaian dengan kadar peruntukan kerajaan malah. Menurutnya, kebiasaannya setiap kali seminar atau mesyuarat dilakukan di hotel, mereka bebas menggunakan peralatan tanpa kekangan masa termasuk penyediaan makan dan minuman.

Menurutnya, semua pihak hotel yang merayu bersedia berunding dengan pihak kerajaan bagi menawarkan pakej atau bersama mengkaji semula surat pekeliling yang dikeluarkan. “Dalam surat pekeliling itu zon pakej diperkenalkan dengan pasaran perhotelan di Langkawi yang berada di Kedah hanya terbuka kepada jabatan kerajaan dari Perlis, Pulau Pinang dan Perak sahaja,” katanya ketika sidang media di hotel Langkawi Seaview di Kuah. Pengusaha kedai bebas cukai dan pengangkutan awam turut terjejas Kemelut itu turut dirasai pengusaha kedai bebas cukai terkemuka di Langkawi dan pengusaha kereta sewa dan teksi.

Pengarah Urusan kedai bebas cukai M Chuharmall Sdn Bnd, M Suresh Kumar Ratnani berkata, kuasa membeli (purchasing power) menurun sejak awal tahun ini. M Suresh berkata, hampir 30 peratus penjualannya menurun dalam tiga bulan pertama berbanding tahun lalu. “Tahun lalu, apabila kakitangan kerajaan menghadiri kursus atau mesyuarat dari Isnin hingga Khamis terdapat ramai pembeli, namun pada tahun ini perkara sebaliknya berlaku.

“Kemelut ini menyebabkan kami tidak berupaya mengambil pekerja baru, namun tidak akan membuang pekerja,” katanya. Masalah yang sama turut menjejaskan industri kereta sewa dan teksi di pulau peranginan ini. Yang Dipertua Persatuan Tuan Empunya Pemandu Kereta Sewa Langkawi (PTEPKSL), Alwi Baharudin turut merasai tempias masalah itu. Alwi berkata, kira-kira 30 peratus pendapatan pemandu teksi terjejas berikutan kekurangan pelanggan. Menurutnya, kerajaan disaran melonggarkan syarat pekeliling itu bagi menghidupkan semula industri pelancongan di Langkawi.

“Pihak kerajaan boleh berbincang semula dengan penggiat pelancongan bagi mendapatkan harga yang berpatutan sejajar dengan langkah penjimatan,” katanya. Keluhan pekerja hotel Sinar harian turut mendapatkan keluhan dan kegusaran pekerja hotel yang bakal berhadapan dengan risiko dibuang kerja sekiranya masalah ini berlanjutan. Pengurus Pemasaran, hotel Seaview Langkawi, M Nelson berkata, masalah ini berkemampuan menyebabkan ramai pekerja hotel diberhentikan. Menurutnya, sekiranya pihak hotel terpaksa membuat langkah penjimatan yang maksimum ada kemungkinan pekerja akan diberhentikan. “Kami tidak mahu perkara ini berlaku kerana sektor perhotelan adalah sumber pekerjaan utama di pulau ini,” katanya.

Bagi pembantu Sous Chef di hotel yang sama juga, Mohd Zamzuri Ismail menyifatkan masalah ini turut menjejaskan masa depan pekerja hotel terutamanya pekerja yang mempunyai keluarga besar. Menurutnya, hampir 80 peratus kakitangan hotel di Langkawi adalah anak tempatan pulau ini, jika perkara ini tidak segera diselesaikan makan kadar pengangguran akan meningkat. Hotel lain ambil langkah bijak Namun berbanding pula pendekatan yang dilakukan kumpulan Hotel de Baron yang turut merasai tempias masalah ini.

Kumpulan Hotel D’Baron mempunyai rangkaian hotel terbesar dengan menjalankan perniagaan di bawah premis de’Baron Resort, Hotel Baron,Malibest Resort, Langura Baron Resort dan Hotel Best Star. Pengurus Besar de Baron Resort, Nizam Ahmad berkata, kehadiran kakitangan jabatan kerajaan dan pelancong seimbang buat masa ini. Menurutnya, kesemua resort dan hotelnya mempunyai kelebihan dari segi lokasi dan harga yang ditawarkan.

Nizam berkata, langkah awal yang dilakukan sejak pekeliling itu dikeluarkan pihak pengurusan mula mengambil langkah dengan melakukan promosi bersama melalui Tourisme Malaysia, Lembaga Pembangunan Langkawi dan agensi pelancongan. “Selepas kami menyedari risiko yang bakal dihadapi, kami segera lakukan promosi dengan menyertai MATTA Fair dan menyertai semua jenis bentuk promosi pelancongan yang diadakan di seluruh negara.

“Promosi juga dilakukan melalui majalah pelancongan atas talian,” katanya. Menurutnya, dengan senario yang berlaku kini, semua hotel disaran bergabung dengan penggiat industri pelancongan malah tidak mempunyai sikap tamak. “Kami harap saranan ini tidak sehingga menurunkan harga hotel ke tahap minima dan memulakan perang harga yang tidak munasabah sehingga menjejaskan mutu perkhidmatan hotel,” katanya. ~ Sinar Harian

Anaklangkawi :-
Sikap org2 Langkawi yg terlalu mengharapkan kerajaan utk seminar & kursus dilangkawi perlu dihakis oleh semua org Langkawi. Promosi pelancongan juga perlu berterusan supaya tidak keputusan pengunjung..

Satu lagi.. Anak2 langkawi di perantauan perlu memainkan peranan sebagai duta kecil utk Pulau Langkawi. Promosilah pulau kita.. Kalau bukan kita yg promote sapa lagi?

2 comments:

Kamal Sanusi said...

Make your house in order especially on sales & marketing part in positioning your respective hotels as a choice for tourist.

Nak mengharapkan kerajaan semata-mata mana buleh.

Look into your pricing structure, facilities and others. Jgn kira nak untung tanpa memenuhi keperluan pelancong sbb statistik menunjukkan peningkatan di dalam kedatangan pelancong ke Langkawi (sumber dari LADA).

Tanya pasai pa depa tak dok di hotel tersebut.

Kah kah kah!!!...

anaklangkawi said...

:).. nak harap kerajaan jenuhla..