Advertisement :- Villa De Porto ~ A Private Gateaway in Langkawi

Friday, February 11, 2011

Masalah sampah hanya 5 peratus

KUAH - Pelbagai pihak diingatkan supaya tidak merendahkan imej Langkawi hanya disebabkan masalah sampah.

Pegawai Daerah Langkawi, Abdul Aziz Abdul Ghani berkata, kawasan yang terjejas disebabkan masalah sampah hanya sekitar lima peratus sahaja termasuk kawasan pantai.

Menurutnya, pada setengah tahun pertama tahun lalu, sebanyak RM2.5 juta diperuntukkan untuk kerja-kerja penyelenggaraan dan memperindah pulau ini.

“Manakala pada tahun ini Kementerian Kewangan telah meluluskan RM5 juta setahun bagi kerja-kerja yang sama.

“Orang ramai tentu boleh lihat perubahan ketara mengenai masalah sampah dan kawasan yang lima peratus itu seperti di Pantai Chenang sedang diselenggarakan,” katanya ketika menghadiri majlis penyerahan cek di Pejabat Daerah, Kuah.

Abdul Ghani berkata, pendekatan dilakukan terhadap kerja-kerja pemotongan rumput di jalan protokol, memperbaiki lampu jalan dan meningkatkan kebersihan tandas.

Menurutnya, Majlis Perbandaran Langkawi (MPL) sedang berusaha memperindah tandas setanding kawasan rehat dan riadah seperti di Lebuh raya Utara Selatan.

“Kami akan meletakkan operator dan pencuci tandas bagi memastikan tandas awam sentiasa bersih dan berbau harum.

“Selain itu sebanyak 300 tong sampah akan ditambah sekitar Pantai Chenang dan kampung berdekatan,” katanya.

Beliau berkata, pihak hotel juga disaran sentiasa mengingatkan tetamu hotel supaya menjaga kebersihan.

 AL :-
5%. Itu statistik berdasarkan apa. Kalau tgk baru-baru ini di You-tube pun ada video keadaan sampah yg teruk di Pulau Tuba. Jgn hanya tertumpu ke kawasan pelancong dalam menangani masalah sampah. Kena buat aktiviti kesedaran sikit kepada para pelancong & penduduk setempat.

No comments: