Advertisement :- Villa De Porto ~ A Private Gateaway in Langkawi

Friday, March 19, 2010

19 pendatang kena cekup tiga motosikal dirampas

BUKIT MALUT - Seorang wanita sarat mengandung antara 19 pendatang tanpa izin (Pati) dari Myanmar dan Thailand yang dicekup ketika Operasi Bersepadu Khas yang dilakukan di sekitar Bukit Malut. Dalam operasi itu, sebanyak tiga motosikal dan kerangka motor dipercayai dicuri, ditahan kerana pengubahsuaian enjin dan casis dengan menggunakan nombor pendaftaran palsu serta tiga kes dadah diberkas. Pemeriksaan dilakukan oleh tiga agensi terlibat iaitu Polis daerah Langkawi, Jabatan Pendaftaran Negara (JPM) dan Imigresen daerah Langkawi. Ketua Bahagian Ketenteraman Awam/Ketua Trafik daerah Langkawi, Asisten Superintendan Noh Idris berkata, operasi bermula dari jam 6.30 pagi sehingga 12 tengah hari. Menurutnya, operasi itu bertujuan mengenal pasti Pati, kesalahan jenayah dan trafik.

“Kami menggerakkan 10 pegawai dan 50 anggota dari semua cawangan untuk melakukan pemeriksaan ke atas 300 rumah.

katanya ketika ditemui di Bukit Malut. Hadir sama, Ketua Bahagian Siasatan Jenayah daerah Langkawi, Asisten Superintendan Mohd Ismail Ibrahim; Ketua Penguatkuasaan Imigresen bahagian Langkawi, Mohd Nasir Ahmad dan Penyelia JPM daerah Langkawi, Shakharutus Khaizar Mohd Akhir. Noh berkata, Pati yang ditahan adalah 18 orang dari Myanmar dan seorang warga Thailand. Menurutnya, kesemua mereka gagal menunjukkan dokumen pengenalan diri dan dipercayai mengikut keluarga untuk menetap di negara ini.

“Kesemua mereka yang ditahan diserahkan kepada imigresen untuk tindakan lanjut,” katanya. Beliau berkata, pada tahun lepas, operasi yang sama pernah dilakukan sebanyak dua kali dan bagi tahun ini, operasi ini adalah yang pertama di Bukit Malut. - Sinar Harian

No comments: