Advertisement :- Villa De Porto ~ A Private Gateaway in Langkawi

Monday, March 29, 2010

Tanaman Padi Dua Kali Setahun Akan Dilaksanakan Di Langkawi

LANGKAWI, 27 Mac (Bernama) -- Projek penanaman padi dua kali setahun akan dilaksanakan secara menyeluruh di Langkawi membabitkan kawasan seluas lebih 1,000 hektar, kata Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mohd Johari Baharom. Katanya untuk menjayakan rancangan itu, Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) akan membina beberapa kolam takungan air bagi membekalkan air ke sawah. Beliau berkata projek perintis penanaman padi dua kali setahun di pulau itu bermula pada 2006 melibatkan kawasan sawah seluas 300 hektar di Padang Matsirat dengan mendapat bekalan air dari Telaga Tujuh.

"JPS mengenal pasti beberapa kawasan untuk dijadikan takungan air untuk menyalur air ke sawah," katanya kepada pemberita selepas melawat beberapa kawasan potensi untuk dibina kolam takungan di sini, pada Sabtu.Katanya pada masa ini kebanyakan pesawah menanam padi setahun sekali kerana masalah bekalan air dan yakin apabila kolam takungan air dibina projek tanaman dua kali setahun akan dilaksanakan.

Johari berkata, pihaknya memerlukan peruntukan sebanyak RM700,000 termasuk RM500,000 untuk mengambil tanah projek kolam takungan di Bukit Lembu Kedawang manakala baki untuk memasang paip air di Bukit Hantu. Beliau berharap pengeluaran padi di Langkawi akan meningkat kepada 5.5 tan metrik sehektar berbanding 3.5 tan pada masa ini. Mengenai permohonan nelayan Sungai Kuah mengadakan jeti pendaratan, Johari berkata, pihaknya akan terlebih dahulu mengadakan perbincangan dengan Lembaga Pembangunan Langkawi (LADA) sebelum menimbang sebarang projek. Mungkin LADA mempunyai perancangan untuk membangunkan kawasan Sungai Kuah di sini, katanya."Kita juga mahu melihat kedudukan jeti sedia ada dan sebarang keputusan perbincangan dengan LADA akan dimaklum kemudian", katanya.-- BERNAMA

Anaklangkawi :-Kalau nak salurkan air dr Telaga Tujuh pastikan air yg diambik di kawasan bawah air terjun.. BUkan kat ataih.. kalau tak keringla ayiaq terjun tu.. Punah pulak salah satu tempat pelancongan..

No comments: