Advertisement :- Villa De Porto ~ A Private Gateaway in Langkawi

Sunday, March 21, 2010

Dapat lesen baru, nelayan perlu bersabar


KUAH - Seramai 41 nelayan masih tidak menerima lesen nelayan baru. Ia berikutan proses dan tempoh mendapatkan lesen agak lama. Pengerusi Penyelaras Pangkalan Nelayan Sungai Kuah, Abu Said berkata, pemohon terpaksa menanti tiga ke empat tahun untuk mendapatkan lesen berkenaan. Menurutnya, kesemua pemohon adalah nelayan sepenuh masa dan memenuhi syarat permohonan. “Antara syarat terkandung adalah nelayan perlu ke laut sebanyak 120 hari setahun. “Kemudahan lesen ini penting bagi mengelakkan nelayan ditahan ketika operasi, mendapat insentif kerajaan dan keselamatan mereka terjamin,” katanya ketika ditemui di pangkalan Sungai Kuah.

Katanya, mereka yang memohon telah menjalankan kegiatan di laut hampir puluhan tahun. Dia berharap pihak berkaitan dapat mempercepatkan permohonan lesen tanpa sebarang masalah birokrasi bagi nelayan di pangkalan Sungai Kuah. Sementara itu, seorang nelayan yang masih belum mendapat lesen, Yahya Bahari, 60, menyifatkan apa yang berlaku seolah-olah di anak tirikan oleh pihak berkaitan. “Saya dan rakan-rakan mendaftar sebagai ahli persatuan tetapi permohonan masih belum diketahui statusnya. “Kami mengikut landasan undang-undang yang telah dikeluarkan namun apa yang berlaku sebaliknya,” katanya. -Sinar Harian

Anaklangkawi :- Apa jadahnya sampai kena tunggu 3-4 tahun utk dapatkan lesen Nelayan..
Apa ni.. susah sgtka nak dapat lesen.. Syarat apa lagi nak kena ada.. Kalau dah depa ni nelayan sepenuh masa bagi jelah.. BUkan boleh salah guna pun lesen tu..

Nilah masalah kadang2 pegawai kerajaan.. cukup lembap buat kerja.. Jadi sapa2 yg berkenaan pi la tolong proses benda ni cepat2..

No comments: