Advertisement :- Villa De Porto ~ A Private Gateaway in Langkawi

Wednesday, July 1, 2009

Pantai Chenang promosi minuman keras ~ Komen


PANTAI TENGAH - Jika melalui sepanjang Jalan Pantai Tengah, suasananya tidak berubah seperti berada di pusat pelancongan di luar negara seperti Phuket atau Bali. Tinjauan wakil Sinar Harian sejak tiga hari lalu, di sepanjang Jalan Pantai Tengah itu dihiasi dengan iklan minuman keras seolah-olah tanpa kawalan.

Walaupun pulau ini adalah pulau bebas cukai namun itu tidak bermakna pengusaha premis perniagaan makanan dan minuman bebas untuk mempamerkan iklan tersebut di sekitar kawasan itu. Limpahan iklan itu kian bertambah dari hari ke sehari dengan meletakkan promosi minuman tersebut di pintu masuk restoran, pada pokok berhadapan dengan premis mereka malah kini di sepanjang jalan ada yang menampalkannya pada tiang lampu jalan.

Perkara ini seolah-olah tidak menghormati hak pulau ini yang berada di bawah kerajaan negeri di bawah naungan kerajaan Parti Pakatan. Daripada pengamatan yang dilakukan, tiada sebarang label daripada Majlis Perbandaran Langkawi (MPL) sebagai mengesahkan iklan itu boleh diletakkan atau digantung.

Menurut seorang penduduk kampung yang enggan dikenali, perkara ini bukan lagi menjadi masalah besar bagi kawasan ini tetapi iklan ini adalah ‘trend’ sebagai langkah promosi. Menurutnya, kawasan Pantai Tengah adalah tumpuan pelancong antarabangsa tertinggi berbanding Pantai Kok, oleh itu, pengusaha restoran berlumba-lumba untuk menarik perhatian pelancong.

“Kami harap pihak MPL bertindak terhadap perbuatan mereka ini kerana ianya menyentuh sensitiviti penduduk setempat,” katanya. Dia berkata, selain itu, pandang sebegitu juga dapat mempengaruhi remaja dan kanak-kanak untuk mencuba mengambil minuman keras tersebut. “Perkara ini juga mampu menyentuh sensitiviti kerajaan negeri, di mana mereka mencanangkan sebagai pemerintah negeri yang merealisasikan adap kesopanan dan keIslaman.

“Tetapi apabila perkara ini berlaku, ianya umpama indah khabar dari rupa malah seolah-olah menghalalkan apa yang haram,” katanya.

-------------------------
Anaklangkawi :-
Salams. Pihak MPL yg dibawah penguasaan Kerajaan PAS Kedah patut mengambil tindakan dari awal2 lagi. Tidak usah menuding jari & berckp2, bertindaklah sejajar dgn manifesto pilihanraya yg dicanang di langkawi. Rakyat langkawi mahukan anak2 kami tidak terkerumus ke lembah maksiat. Ingatlah apa jnji kamu dulu & sekarang..
Ahli2 majlis MPL adalah lantikan daripada Pakatan Rakyat. Jadi pada umumnya secara tak langsung PR mempunyai tanggungjawab utk memantau keadaan promosi diatas...
p/s: Jgn ckp tak serupa bikin...

2 comments:

Lisa said...

Let's get real. I have been traveling to Langkawi almost every week couple with frequent night stop.

This beer advertisement has been there long before the fall-down of UMNO in Kedah.

Wonder why Langkawians just notice it when PAS took over. Should BN continue to rule, I guess Langkawians are still blind, right?

anaklangkawi said...

Well, i dont blame anyone for this advertisement. But since PAS already taken over the State why not put off the advertisement since they are the one who talk aloud about it when campaigning..

p/s: probably u dont went to one of the ceramah anjuran PAS when PRU12..