Advertisement :- Villa De Porto ~ A Private Gateaway in Langkawi

Tuesday, July 7, 2009

Hotel digesa segera dapatkan Sijil Perakuan Bomba

KUAH - Sebanyak 42 kompaun telah dikeluarkan oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) daerah Langkawi ke atas pelbagai kesalahan terhadap pengusaha hotel dan premis perniagaan.

Ketua balainya, Ishak Hashim berkata, operasi terhadap status Sijil Perakuan Bomba (SPB) ditingkatkan sebagai langkah keselamatan menjelang Pameran Antarabangsa Udara dan Maritim Langkawi (LIMA 2009) khususnya.

Menurutnya, operasi dan penguatkuasaan dilakukan mengikut fasa dengan menguatkuasakan Undang-Undang Kecil Bangunan Seragam (UKBS) terhadap struktur bangunan. “Pengusaha hotel dan premis gagal mengemukakan pelan asal bangunan, bangunan yang telah diubah suai, pintu kecemasan dan pili bomba di dalam premis dan tangga kecemasan.

“Kegagalan berbuat demikian dianggap serius memandangkan mereka seolah tidak mengambil berat mengenainya,” katanya ketika ditemui wakil Sinar Harian. Ishak berkata, beberapa premis perniagaan dan hotel masih belum mengetahui keperluan dan kepentingan mendapatkan SPB.

Menurutnya, JBPM masih memberi tempoh untuk mendapatkan sijil SPB dan sedia berkompromi sekiranya terdapat sebarang masalah. “Tetapi sekiranya mereka ambil mudah maka tindakan undang-undang mengikut Akta Perkhidmatan Bomba 1988, iaitu denda kurang dari RM5,000 bagi satu kesalahan akan dikenakan,” katanya.


Related Artikel
~~~
Anaklangkawi :-

Persoalan ini pembinaan hotel tanpa kelulusan telah menjadi seperti 'norm' kepad sstgh penduduk langkawi. Pada hemat saya satu jawatan kuasa perlu dilaksanakan segera diantara pihak berwajib & wakil pengusaha hotel (terutama yg tiada kelulusan)..

Syarat bangunan hotel yg memerlukan keluasan minimum utk bangunan di langkawi tidak releven. Kerana tanah2 di langkawi amat kecil & mahal. Jadi amat mustahil utk membangunkn tanah2 di langkawi jika syarat ketat ini tidak dikaji semua.

Diharap pihak berwajib mengkaji semula syarat & mungkin mengenakan exemption utk pengusaha hotel.

2 comments:

Lisa said...

It takes a strong political will for BOMBA to enforce penalty to the hotels and business outlets which I think En. Ishak would not able to do. Not to mention city council. I will help you to gain more information on this matter.

anaklangkawi said...

U are most welcome to give input on any related issue regarding langkawi..