Advertisement :- Villa De Porto ~ A Private Gateaway in Langkawi

Friday, June 5, 2009

Kekerapan karnival majukan Langkawi

KUAH - Majlis Amanah Rakyat (Mara) negeri akan meneruskan usaha membangunkan semula premis kepunyaannya yang kelihatan hambar dengan mengadakan pelbagai karnival sepanjang tahun. Pengarahnya, Ahmad Rakhli Hasan berkata, usaha sedang giat dilakukan termasuk menganjurkan Karnival Jualan Mega di seluruh negeri ini.

Menurutnya, di Langkawi antara tempat yang menjadi tumpuan adalah premis di Plaza Langkawi yang bernilai RM3.7 juta diikuti Island Plaza di Padang Matsirat yang bernilai RM2.4 juta. “Kami tidak mahu bangunan yang berjumlah RM6.1 juta tersebut menjadi gajah putih atau sunyi tanpa kehadiran pengunjung termasuk pelancong.

“Di Plaza Langkawi terdapat 107 premis perniagaan manakala di Plaza Island terdapat 13 premis yang masih menjalankan perniagaan selain tiga premis di Kompleks Pekan Rabu,” katanya ketika pelancaran Karnival Jualan Cuti Sekolah Satu Malaysia yang berlangsung selama 13 hari berakhir 13 Jun ini di pekarangan Plaza Langkawi, Kuah.

Pelancaran karnival julung kali itu disempurnakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ayer Hangat, Mohd Rawi Abdul Hamid, hadir sama, Pengerusi Persatuan Peniaga Plaza Langkawi, Amirul Shafik Abdullah. Ahmad Rakhili berkata, karnival yang mengambil contoh Jualan Akhir Tahun Malaysia itu diyakini mampu menarik pelancong ke pulau ini, seterusnya merancakkan lagi industri pelancongan.

Menurutnya, jualan itu bukan saja dapat menggalakkan aktiviti membeli-belah, malah memupuk sifat berjimat dalam kalangan pengguna sepanjang karnival berkenaan dengan mengambil peluang mendapatkan barangan pada harga lebih rendah. “Ia menyediakan platform kepada usahawan, pemborong dan peruncit bukan saja dalam kalangan Bumiputera, malah terbuka kepada semua kaum bagi memasarkan pelbagai produk keluaran masing-masing,” katanya. Beliau berkata, seramai 40 peniaga menyertai karnival itu dengan membuka gerai pakaian, perubatan tradisional, pinggan mangkuk, makanan dan barangan cenderamata, selain persembahan hiburan.

Sementara itu, ketika ditemui pada majlis sama, Mohd Rawi berkata, pulau itu berpotensi menjadi pusat membeli-belah terkemuka yang berupaya menarik pelancong asing, sekiranya karnival jualan dilakukan lebih kerap. "Kita boleh mengambil contoh Dubai yang mampu menarik 10 juta pelancong setahun. Antara faktor kejayaannya berpunca daripada penganjuran karnival jualan sepanjang tahun sebagai tarikan kepada pelawat,” katanya.

No comments: