Advertisement :- Villa De Porto ~ A Private Gateaway in Langkawi

Tuesday, June 16, 2009

Muhyiddin singgah sarapan di warung

Sinar Harian Utara

AYER HANGAT - Tapai pulut, nasi lemak, roti canai, pulut kukus ikan masin dan nasi kerabu Thailand antara menu sarapan pagi Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika menikmatinya di gerai Pak Don, Kampung Padang Lalang,Ayer Hangat.

Pak Don atau nama asalnya Saad Naim yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) Padang Lalang berkata, kehadiran TPM ke warungnya pagi kelmarin, umpama mimpi dan tidak terlintas langsung di fikiran, orang nombor dua negara, boleh menikmati sarapan pagi di situ. Menurutnya, sejak membuka warung itu 20 tahun lalu, ini adalah kali pertama pemimpin tertinggi negara berkunjung ke warungnya.

“Hari ini adalah hari paling gembira dalam hidup saya dan kami sekeluarga sebab belum ada mana-mana menteri sudi datang, tetapi pada hari ini TPM sanggup menjejakkan kakinya ke warung kami.

“Saya tidak pernah bermimpi langsung untuk menerima kunjungannya malah ketika beliau datang ke Langkawi kami sekeluarga hanya dapat melihat dari jauh, apatah lagi berbual,” katanya kepada wakil Sinar Harian.

Bagi Ahli Parlimen Langkawi, Datuk Paduka Abu Bakar Taib berkata, sikap TPM ini harus dicontohi menteri lain dan barisan pemimpin tertinggi negara. Menurutnya, banyak masalah dapat diluahkan masyarakat kepadanya bersesuaian dengan konsep Satu Malaysia, rakyat didahulukan.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan (ADUN) Kuah, Datuk Ir Nawawi Ahmad berkata, majlis sarapan pagi anjuran UMNO Bahagian ini adalah satu lonjakan budaya baru. “Sikap TPM yang sanggup makan di warung, di tepi jalan bersama penduduk tempatan yang tidak putus-putus bersalaman dan bergambar dengannya adalah satu sikap terpuji seorang pemimpin tertinggi negara,” katanya.

Beliau berkata, pada asalnya TPM melahirkan hasrat untuk menikmati sarapan masakan kampung di pulau ini dan UMNO Bahagian merealisasikan hasratnya itu. Menurut ADUN Ayer Hangat, Mohd Rawi Abdul Hamid, majlis sarapan pagi ini adalah hadiah TPM kepada penduduk yang menanti sejak jam 7 pagi.

“Beliau menghabiskan masa dua jam di warung ini bersama penduduk kampung yang terdiri daripada nelayan, petani, penternak dan kakitangan kerajaan,” katanya. Pada majlis itu, kira-kira 100 penduduk kampung mula berhimpun di warung Pak Don untuk melihat dengan lebih dekat wajah TPM dan meluahkan masalah yang membelenggu mereka seperti isu pendidikan, masalah feri dan kad pengenalan.

---
Anaklangkawi :-
Eloklah & diharap berterusan.

No comments: