Advertisement :- Villa De Porto ~ A Private Gateaway in Langkawi

Wednesday, July 1, 2009

Langkawi Maju Penduduk Mesra ~ Komen


SEBAGAI warga yang berkhidmat di Kuala Lumpur lebih daripada 10 tahun, saya sentiasa menunggu peluang untuk bercuti bersama keluarga di musim cuti sekolah. Kesempatan cuti sekolah baru-baru ini membawa saya berehat bersama keluarga di Pulau Langkawi selama empat hari.
Langkawi sentiasa berubah wajah setiap kali saya berkunjung ke sana. Tahniah kepada pelbagai pihak yang membangunkan Langkawi. Apa yang membanggakan saya, walau pun wujud perubahan dari segi pembangunan dan prasarana, sikap warga Langkawi tetap sama dan tidak banyak bezanya.

Tiba di Jeti Kuah sudah meriah dengan pelbagai tawaran istimewa penyewa kereta, perkhidmatan teksi, malah ada yang bersikap ramah menawarkan perkhidmatan rekreasi dan tempat tinggal. Sungguh mudah urusan saya dari jeti hingga ke hotel tempat tinggal saya dengan bayaran teksi yang berpatutan.
Saya tidak ketinggalan menyewa sebuah kereta Proton Wira yang hanya RM70 untuk satu hari yang pada saya sungguh berbaloi dengan keadaan kereta yang bersih dan berkeadaan baik. Harga makanan juga sungguh berpatutan dan saya masih boleh membeli kuih dan nasi lemak dengan harga seolah-olah seperti dua atau tiga tahun yang lepas.
Tidak nampak di mata saya warga Langkawi cuba mengambil kesempatan menaikkan harga makanan di musim cuti sekolah walaupun sedar saya ‘orang luar’ yang berkunjung ke tempat mereka. Saya sungguh terharu mendapat layanan ramah mesra mak cik-mak cik dan kakak-kakak yang menjual kuih-muih bertanyakan itu dan ini kepada saya.
Saya mengucapkan tahniah kepada seluruh warga Langkawi dan berharap Langkawi terus kekal sebagai destinasi yang menjadi pilihan pelancong. Ingatlah, kekalkan kualiti Langkawi, pasti pengunjung akan datang lagi.
Anaklangkawi :-
Amat seronok melihat komen2 yg baik terhadap langkawi. Syabas anak2 langkawi. Meskipun kita dihimpit kemelesetan ekonomi & kekurangan pelancong sikap kita masih tidak berubah terhadap pelancong2. Moga2 komen2 yg dilemparkan seperti ini berterusan & dijadikan iktibar utk anak2langkawi Maju Ke depan.

4 comments:

Lisa said...

One good comment out of 1001 bad bad remark.

Anyway, hope all good efforts to be continued.

anaklangkawi said...

Yes,
At least there's some good comments.. well, i dont see a lot of bad remarks this days..

Can u please enlighten me if there's any.. Probably u can give me article of reference to your claims..

at least we can improve ourselfs dont we?

Lisa said...

I guess as Anak Langkawi, you should know better than me on 1001 bad remark about Langkawi.

To help you, what have been done on ferry service which I think it is not an isolated issue? Taxi fare which is higher than approved by government. Cleanliness of Pantai Cenang and its quality (high e-coli). Comment on Payar Island which has resulted cancellation of chartered flight from Italy and many more...

There is no need to furnish you the article. Just be sensitive to the surrounding and you will get it.

anaklangkawi said...

Ferry issue is a unsolve mystery..
By the way, as far as i know its been conquered by certain parties (not political party-lah).. there're several attempts back then (2-3 years) back to control the monopoly of ferry services..

but for what i know it involves operating license from the ministry of transportation in KL..their proposal for license & route for ferry services been denied.. (not sure what the reason is)..

For me for the good of tourism industry the taxi's should uniformed their rates.. i dont care who but that's the fact.. if there is no guideline so MAKE one..

Cleanliness of Pantai Chenang? As far as i know the langkawi authorities been cleaning the beach 3 times or twice a week using machinery (not sure what).. but during weekend & public holiday the cleaning is everyday..

E-coli is probably a result of unorganised chalet which dumps their waste direct to the beach.. but as far as i know there's none chalet near the beach doing so except probably coming from nearby river besides the Pelangi beach..

Lisa.. i see that u are concern on issues of langkawi.. I do hope u drop me an email & i can publish it here..

p/s: this blog is to bring up any issues about langkawi & perhaps opens up new chapter for the well being of langkawi ppl.