Advertisement :- Villa De Porto ~ A Private Gateaway in Langkawi

Tuesday, September 29, 2009

Hospital Langkawi perlu doktor pakar

ULU MELAKA - Hospital Langkawi (HL) perlukan pakar perubatan agar tidak hanya bergantung kepada doktor pakar dari Alor Setar sahaja.

Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Langkawi, Norsaidi Nanyan berkata, penduduk Langkawi sudah lama meminta agar doktor pakar ditempatkan di HL.

Menurutnya, setiap kali mengalami kes kecemasan pesakit perlu dirujuk ke Hospital Sulatanah Bahiyah di Alor Setar atau ke Hospital Pulau Pinang.

“Banyak kes penyakit kronik terpaksa dirujuk ke Alor Setar dan perkara ini membebankan pesakit dan keluarga mereka apabila terpaksa membayar kos perjalanan setiap kali perlu menerima rawatan.

“Di HL terdapat alatan pemeriksaan terbaik setanding dengan hospital lain tetapi kepakaran menggunakan alatan tersebut masih minima,” katanya ketika ditemui.

Norsaidi berkata, pulau ini dihuni oleh 80,000 penduduk dan ditambah kehadiran pelancong atau warga asing yang menjadikan pulau itu sebagai program rumah kedua (M2H).

Menurutnya, jika diikutkan pulau itu sepatutnya dilengkapi dengan kemudahan perubatan dan hospital berkelas antarabangsa.

“Jika terdapat doktor pakar, kemudahan perubatan dan ubatan terbaik, pulau ini berupaya menjada sektor pelancongan secara tidak langsung,” katanya.

Beliau berkata, perkara itu sudah diusulkan dalam mesyuarat UMNO oleh perwakilan Wanita dan Puteri UMNO tetapi masih tiada tindakan lanjut.

“Saya menggesa pihak Kementerian Kesihatan memandang serius masalah ini supaya perkara ini tidak membebankan penduduk tempatan dan pelancong.

“Doktor pakar hanya datang melihat pesakit dua atau tiga kali seminggu dan jika pesakit memerlukan rawatan segera mereka terpaksa dimasukkan ke wad di HL sebelum dihantar ke Alor Setar,” katanya.

Norsaidi berkata, pesakit terpaksa menahan sakit sepanjang menanti kehadiran doktor atau selepas selepas urusan pengangkutan ke tanah besar.

Sinar Harian 28/9/09

Anaklangkawi :-
Mungkin insentif utk doktor utk bekerja dilangkawi takdak kot. Itu pasal doktor taknak kerja kat langkawi. Mana2 anaklangkawi yg kerja doktor pakar pakat mai balik kerja langkawi la noo..

No comments: