Advertisement :- Villa De Porto ~ A Private Gateaway in Langkawi

Sunday, August 23, 2009

Langkawi bakal tubuh Smidu ~ MB Kedah


PADANG MATSIRAT - Langkawi bakal mendirikan sebuah lagi Sekolah Menengah Islam Darul Ulum (Smidu) bagi kesinambungan Sekolah Rendah Islam Darul Ulum (Sridu) di Ulu Melaka. Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, Smidu akan menjadi Sekolah Menengah Agama tunggal di Langkawi.

Menurutnya, penubuhan Smidu bakal memberi peluang kepada masyarakat tempatan melanjutkan pelajaran di peringkat sekolah Menengah dan mendalami bidang agama. “Langkawi ketandusan sekolah menengah agama, Kerajaan Pusat berhasrat untuk membinanya bagi memudahkan pelajar Sridu melanjutkan pelajaran di peringkat sekolah menengah tanpa perlu ke tanah besar.

“Malah mereka boleh memilih sekolah itu sebagai asas pembelajaran dalam mendalami agama dan tidak perlu ke sekolah kebangsaan lain,” katanya ketika majlis perjumpaan Menteri Besar dengan penduduk setempat di bawah program pendidikan sekolah agama rakyat di Kampung Ranggut, Padang Matsirat. Azizan berkata, penubuhan sekolah ini juga dapat melahirkan generasi berjiwa Islam yang boleh berkhidmat kepada anak bangsa terutamanya kepada penduduk Langkawi.

Menurutnya, kos pembinaan masih di peringkat perbincangan dan perlaksanaannya akan dilakukan segera selepas mendapat mengira kos dan permintaan daripada penduduk setempat. “Kami ingin lahirkan generasi celik agama dan seterusnya dapat mengurangkan masalah sosial dalam kalangan pelajar dan masyarakat di pulau ini,” katanya. Beliau berkata, pendekatan awal adalah asas agama yang kukuh, menguatkan pendekatan terhadap Islam dan batas-batasnya.

“Pendidikan adalah penting untuk pegangan hidup, penubuhan sekolah ini juga berupaya melaksanakan Islam syumul untuk generasi akan datang. “Penubuhan sekolah ini juga berupaya menarik minat pelajar dari tanah besar dan antarabangsa yang terdapat di pulau ini untuk melanjutkan pelajaran berasaskan agama,” katanya. Beliau turut mengingatkan masyarakat dalam membanteras gejala sosial, penglibatan keluarga adalah penting dalam memantau hala tuju anak mereka.

Sinar Harian 23/8/09

Anaklangkawi :-
Berita yg cukup baik utk org Langkawi. Alhamdulillah.. hadiah yg baik dibulan mulia ni..

No comments: