Advertisement :- Villa De Porto ~ A Private Gateaway in Langkawi

Wednesday, August 19, 2009

Syor guna sistem perbankan Islam ~ Rawi


PANTAI TENGAH - Usahawan di Langkawi disyorkan menggunakan sistem perbankan Islam termasuk bangsa lain yang inginkan satu sistem kewangan telus. Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ayer Hangat yang juga wakil dari Langkawi, Mohd Rawi Abdul Hamid berkata, sistem kewangan Islam yang telah diperkenalkan lama di negara ini antara yang terbaik di dunia.

Menurutnya, sistem yang ada sekarang ini sudah tidak relevan malah dikaut untung oleh sesetengah pihak sahaja. “Kegagalan sistem pentadbiran kewangan global kini jelas menunjukkan terdapat kelemahan dalam mengendalikan kewangan. “Perkara yang berlaku sebaliknya terhadap sistem perbankan Islam yang mana segala urusan dilaksanakan mengikut hukum syarak,” katanya ketika ditemui pada Majlis The 1st Insaniah(IRTI) Ienternational Conference on Islamic Economics, Banking and Finance (ICIEBF) di Pantai Tengah.

Turut hadir pada majlis itu adalah Mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohammad, Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, Rektor Insaniah Universiti Kolej Datuk Dr Jamil Osman, Direktor IRTI Jeddah, Arab Saudi, Dr Bambang Brodjonegoro dan 100 delegasi dari Arab Saudi, Somalia, China, Indonesia dan Afrika Selatan.

Mohd Rawi berkata, pentadbiran kewangan secara Islam dilihat tidak dimonopoli oleh satu pihak sahaja termasuk dari segi simpanan dan pelaburan. Menurutnya, sistem itu perlu diperkenalkan secara berperingkat memandangkan negara ini masih dalam proses pembangunan.

“Kita boleh laksanakan dan peluang itu terbuka kepada semua pihak tetapi perlukan masa dan ruang untuk bangsa asing mengenali dan faham dengan sistem ini,” katanya. Beliau berkata, sistem ini telah terbukti keberkesanannya yang mana telah nampak kejayaan dan kemajuan dalam sektor kewangan sekarang. “Laksanakan di peringkat sumber maklumat dan sumber manusia melalui permintaan daripada orang ramai terhadap kehendak pasaran semasa.

“Sistem perbankan konvensional banyak kelemahannya seperti diulas Tun Mahathir tetapi di negara ini perubahan perlukan masa dan kefahaman dari segi pengamal ekonomi,” katanya.


Anaklangkawi :-
Ambillah peluang utk berniaga & gunakan sebaiknya2 intan yg ada di Langkawi.
Sedangkan org luar boleh datang berniaga disini.. Kenapa tidak kita..

Dicadangkan YB Rawi buat program berkisar ttg ekonomi pada penduduk langkawi khasnya kawasan DUN beliau.

No comments: