Advertisement :- Villa De Porto ~ A Private Gateaway in Langkawi

Thursday, August 27, 2009

Laporan Bantuan Mangsa Banjir ~ YB Parlimen Langkawi

~email diterima~


YB Dato' Paduka Abu Bakar Taib baru-baru ini membuat lawatan kepada mangsa banjir yg berlaku di Langkawi. Dato' Bakaq telah melakukan lawatan ke Kg Sungai Kedak, Kg Kuala Teriang, Kg Bohor Berendam, Kg Belak, Kg Bohor Tempoyak, Kg Ulu Melaka, Kg Pdg Matsirat, Kg Raja/ Atas di Mukim Padang Matsirat.

Untuk meringankan beban akibat banjir Dato' Bakaq telah menyerahkan sumbangan kepada penduduk yg terlibat. Walaupun tidak banyak diharap sumbangan berkenaan dapat meringan beban akibat banjir kilat tersebut.

Kampung Terlibat : Kg Sungai Kedak, Kg Kuala Teriang, Kg Bohor Berendam, Kg Belak, Kg Bohor Tempoyak, Kg Ulu Melaka, Kg Pdg Matsirat, Kg Raja/ Atas

Tempat : Perkarangan Masjid Lama Pdg Matsirat ( Masjid Kg Raja), Dewan Sekolah Menengah Kedawang

Tarikh : 24, 25 & 26 Ogos 2009

Sumbangan diberikan : RM 11,800 melibatkan 59 Keluarga

Perincian Keluarga Terlibat :-

*6 keluarga dari Kg Sg Kedak dan 2 keluarga dari Kg Kuala Teriang
*30 keluarga daripada Kg Belak,Mk Kedawang dan 8 keluarga daripada Kg Bohor Tempoyak,Mk Kedawang
*13 keluarga dari kalangan penduduk Kg Pdg Matsirat & Kg Raja/Atas


Anaklangkawi :- Eloklah tolong menolong di bulan yg mulia...Sama2 kita jgn lupa mereka2 yg susah..

Susulan ~ Berita Harian

LANGKAWI: Seramai 76 keluarga dari Mukim Kedawang dan Padang Matsirat yang menjadi mangsa banjir sejak Ahad lalu, menerima bantuan wang tunai lebih RM15,000, kelmarin. Bantuan disampaikan Ahli Parlimen Langkawi, Datuk Paduka Abu Bakar Taib di dewan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kedawang, Masjid Kampung Raja Padang Matsirat dan Dewan Orang Ramai Kampung Kuala Teriang, di sini.

Terdahulu, semua mangsa yang ditempatkan di tiga pusat pemindahan sementara itu dibenarkan pulang ke rumah masing-masing pagi kelmarin selepas air surut dan keadaan kembali pulih. Abu Bakar berkata, setiap keluarga menerima wang tunai RM200, selain sumbangan barangan keperluan harian seperti gula, beras dan minyak daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM). "Walaupun sumbangan ini tidak seberapa, sekurang-kurangnya dapat meringankan beban keluarga terbabit," katanya ketika ditemui selepas majlis penyerahan bantuan berkenaan.

Seorang mangsa, Yahya Ahmad, 45, dari Kampung Belak, Mukim Kedawang berkata, banjir sedalam 0.5 meter menjelang waktu berbuka itu menyebabkan beliau serta keluarga tidak sempat menyelamatkan perabot dan barangan elektrik. "Banyak perabot dan barangan elektrik yang baru dibeli musnah kerana tidak sempat dibawa ke tempat lebih tinggi.

"Bantuan ini dapat meringankan beban saya untuk menyediakan keperluan semasa kepada keluarga, tetapi bagi persiapan Aidilfitri belum fikir lagi," katanya ketika ditemui di sini, semalam. Syarifah Saidin, 32, juga dari Kampung Belak berkata, dia berterima kasih kerana ada pihak yang sudi memberi sumbangan berkenaan.

"Sekurang-kurangnya sumbangan ini mampu menceriakan kami seketika kerana walaupun air sudah surut, tidak mustahil banjir boleh melanda semula kerana cuaca masih mendung," katanya

No comments: