Advertisement :- Villa De Porto ~ A Private Gateaway in Langkawi

Monday, October 19, 2009

1,200 warga Thailand bayar niat di Festival Khartina

KUAH - Kira-kira 30 pokok bunga emas menghiasi Wat Luangphorkhoon Parisntho Wanarm pada Festival Khartina yang diadakan di Kisap. Gemerlapan dan gantungan duit kertas RM50, RM10, RM5 dan RM1 kelihatan rimbun pada hiasan pokok berdaun emas sepanjang festival itu berlangsung.

Majlis keagamaan itu, diadakan setahun sekali dan dilakukan di Wat itu pada setiap tahun bagi membayar niat untuk orang Cina beragama Buddha dan masyarakat Siam.

Ahli Jawatankuasanya, Datuk Chen Liau Weng berkata, selain perarakan pokok bunga emas bersalut duit, pengunjung juga menghadiahkan sepersalinan pakaian buat sami yang tinggal di wat itu. Menurutnya, kunjungan dan amalan ini turut disertai oleh pelancong asing yang ingin melihat majlis keagamaan itu. “Mereka bermalam di wat ini bagi mendapat keberkatan, malah pelancong yang datang juga berpeluang melihat upacara ini. “Festival ini adalah salah satu daya tarikan pelancongan di pulau ini,” katanya ketika ditemui di wat tersebut.

Seorang warganegara Thailand, Supranee Keankeeree dari Chaingmai, 25, berkata, ini adalah kali kedua dia mengunjungi wat ini. Menurutnya, tujuannya adalah bagi mendapat kesenangan dan dimurahkan rezeki mengikut kepercayaan mereka. “Niat saya telah tertunai pada tahun lepas dan kini saya membuat niat lain untuk mendapat pekerjaan yang lebih bagus,” katanya.

Anaklangkawi:-
Dicadangkan Kerajaan negeri menjadikan ia acara tahunan dalam kalender pelancongan langkawi.

No comments: