Advertisement :- Villa De Porto ~ A Private Gateaway in Langkawi

Friday, January 7, 2011

GLC perlu kerjasama penduduk setempat ~ Dato' Johari Baharom

KUAH - Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) yang bercadang membuat sebarang projek di Langkawi perlu berbincang dengan individu berkaitan bagi mengelakkan pembaziran.

Saranan itu disuarakan Timbalan Menteri Pertanian Dan Industri Asas Tani, Datuk Mohd Johari Baharom ketika meninjau ke beberapa pengkalan nelayan

Menurutnya, kegagalan projek sangkar ikan dan jeti nelayan di Penarak yang tidak praktikal perlu dijadikan iktibar.

“Perlu berbincang dengan mereka yang bakal menggunakannya, bukan mendirikan projek hanya mengikut aspek teknikalnya sahaja.

“Setelah siap projek, mereka yang bakal menggunakannya tidak boleh berbuat demikian, kami setuju dengan prinsip teknikal tetapi kehendak pengguna perlu dipenuhi juga,” katanya ketika ditemui wakil Sinar Harian.

Mohd Johari berkata, pihak kementerian mengazetkan kawasan Selat Bagan Nyior di Pulau Tuba sebagai kawasan memancing dengan melepaskan beberapa benih ikan.

Menurutnya, industri gamat akan dimulakan semula dengan mengadakan pusat penyelidikan gamat. Sebuah tukun akan dibina di kawasan Temoyong bagi pembenihan ikan sekali gus memulakan industri makanan siput sedut.

“Projek di Kuala Chenang yang diluluskan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak tahun lalu telah ditambah peruntukan dari RM7 juta kepada RM9 juta.

“RM 7 juta untuk pembinaan jeti manakala RM 2 juta untuk tembok menahan air, katanya..

Anaklangkawi :-
Cek boleh gelak ja dgr kenyataan Dato'. Sebenarnya Dato' Bakaq dah 'highlight' benda ni kat Parlimen. Tapi biasala. GLC ni kadang2 bodoh piang sikit. Konon depa power. Lani dok kata nak buat projek sangkaq la apala. Sedangkan LKIM yg pakar bidang tu pun fail buat projek tu.

Apa2 pun, kalau nak buat projek apa2 sekalipun di Langkawi. Tolong 'consult' org2 lama di Langkawi @ LADA @ belajar dr kesilapan. Jgn buat benda setakat gajah putih @ hangat2 taik lembu.


Sinar-Harian 

No comments: