Advertisement :- Villa De Porto ~ A Private Gateaway in Langkawi

Monday, January 10, 2011

Pulau Tuba Sebagai Lubuk Ikan - Johari

LANGKAWI, 9 Jan (Bernama) -- Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani mahu menjadikan Pulau Tuba dan Selat Bagan Nyior, Pulau Dayang Bunting, di sini sebagai kawasan lubuk ikan untuk nelayan dan pemancing.

Timbalan Menteri berkenaan, Datuk Mohd Johari Baharom berkata, untuk tujuan itu, Jabatan Perikanan membina dan melabuh tiga unit tuas di tiga lokasi berasingan di sekitar dua kawasan itu bernilai lebih RM100,000.

Dua unit tuas itu dari batang nibong manakala seunit dari kayu keras gred A yang dilabuh untuk dijadikan sebagai rumah ikan bagi benih ikan dan ikan bermain serta berlindung, katanya pada sidang media selepas merasmikan pusat pemantauan dan rekreasi komuniti pengurusan sumber perikanan (KPSP) Pulau Tuba pada hari Ahad.

Mengenai KPSP berharga RM150,000, beliau berkata pusat itu adalah untuk memelihara ekosistem marin dan menerap budaya usahawan dan berdikari di kalangan nelayan pantai di pulau itu.

-- BERNAMA

AL :-
Sememangnya kalau kena pada tempat & betui perancangan Langkawi mungkin boleh jadi satu tempat utk menarik sebagai destinasi pelancong kaki-kaki pancing.. Harap-harap jadila..

No comments: