Advertisement :- Villa De Porto ~ A Private Gateaway in Langkawi

Thursday, January 6, 2011

Pembinaan Rumah Transit Di Bukit Malut Tanggungjawab Kerajaan Negeri - Umno Kedah

ALOR SETAR, 5 Jan (Bernama) -- Pembinaan rumah transit bagi mangsa kebakaran di Bukit Malut, Langkawi adalah di bawah tanggungjawab kerajaan negeri dan bukan di bawah Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah berkata kerajaan negeri sepatutnya berhenti berdalih dan memulakan langkah membantu rakyat negeri yang menghadapi masalah.

"Kerajaan negeri yang harus memulakan kerja bagi membina rumah baru dengan menyediakan tapak rumah, mengadakan mesyuarat dan sebagainya. Kalau tidak mampu menyediakan peruntukan kewangan, beritahu tidak ada duit, bolehlah pohon kepada kerajaan pusat," katanya dalam satu kenyataan, di sini Rabu.

Semalam, Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerajaan Tempatan, Kerja Raya, Pembangunan Luar Bandar dan Basmi Kemiskinan negeri Datuk Phahrolrazi Zawawi dilapor berkata tanggungjawab membina rumah bagi 59 keluarga nelayan yang menjadi mangsa kebakaran itu adalah di bawah kerajaan pusat kerana kesemua mereka diletakkan di bawah jagaan MKN.

Mengulas lanjut, Ahmad Bashah berkata kenyataan Phahrolrazi itu mencerminkan sikap sebenar kerajaan negeri yang diteraju PAS tersebut, yang lebih suka mengambil jalan mudah dengan menuding jari kepada kerajaan pusat setiap kali rakyat berdepan bencana.

"Setiap kali apabila timbul soal kebajikan rakyat, kerajaan PAS Kedah 'cuci tangan' dan serah bulat-bulat kepada kerajaan pusat," katanya.

-- BERNAMA

Anaklangkawi :-
Tu dia masing-masing nak lepas tangan. Tapi mmg susah sikit kes Bukit Malut. Masing2 org politik berhati2 buat kenyataan. Silap gaya makan diri baik disini @ disana..

No comments: